Znáte to? Po několikáté vysvětlujete pravidlo, které platí už měsíce, a dítě se na vás dívá, jako by to slyšelo poprvé? Pojďme se podívat na to, proč děti v některých situacích nedodržují pravidla a jak jim můžeme jejich smysl vysvětlit tak, aby je lépe přijaly.
Nedávno jsem zažila situaci, která mě přiměla k zamyšlení. Když jsem se ptala, proč myslí, že máme doma pravidlo o večerním klidu, který zrovna porušovali, dostala jsem odpověď, která mě rozesmála i donutila se zamyslet: „Abyste nás mohli omezovat!“ 🙃
Po připomenutí skutečných důvodů – ohledu na sousedy a potřeby těla zklidnit se před spánkem – následovalo upřímně překvapené „AHA!„
V tu chvíli mi došlo několik důležitých věcí:
1️⃣. Děti často vnímají pravidla jako omezení své svobody, ne jako něco, co má hlubší smysl. A to i přesto, že tam pravidla vytvoříme s dětmi společně.
2️⃣. I když pravidlo vysvětlíme mnohokrát, jeho význam se může v dětské mysli vytratit.
3️⃣. Někdy je potřeba nechat děti nést následky porušení pravidla a pak znovu vysvětlit „proč“.
Dětský mozek funguje jinak než ten dospělý. Děti:
✓ Žijí více v přítomném okamžiku a hůře předvídají budoucí důsledky, a to i přesto, že je znají.
✓ Mají silnější emocionální reakce a slabší schopnost je regulovat.
✓ Zapamatují si spíše omezení než vysvětlení za ním.
✓ Potřebují opakované připomínání souvislostí, které my dospělí vidíme automaticky.
Místo frustrace z toho, že „už jsem ti to stokrát říkala“, můžeme zkusit:
Pravidla vždy vytvářejte společně. Když se děti podílí na tvorbě pravidel, lépe chápou jejich smysl a cítí větší zodpovědnost za jejich dodržování. Avšak neznamená to, že je budou jako lusknutí prstu dodržovat, chce to naší trpělivost a čas.
Například: „Představ si, že bys chtěl(a) spát a soused nad tebou by hrál doma fotbal.“
„V naší rodině je důležité být ohleduplný k ostatním, proto máme večer klid.“
I když máte pocit, že se opakujete jako zaseknutá deska, děti potřebují slyšet důvody pravidel znovu a znovu. Já vím, je to někdy na palici, ale opravdu se vám to jednou vrátí. Každé semínko se počítá 😉
Ne uprostřed konfliktu, ale třeba při společné večeři nebo cestě autem.
Když děti vědomě poruší pravidlo, jako v našem příkladu s večerním klidem, je důležité:
1. Nechat je nést přirozené následky
2. Později v klidu znovu probrat důvod pravidla
3. Ocenit, když rozhodnutí porušit pravidlo bylo vědomé a přijaly následky
4. Případně přehodnotit, zda pravidlo stále dává smysl nebo potřebuje úpravu
Trpělivé opakování smyslu pravidel není známkou našeho selhání, ale přirozenou součástí výchovy. Děti potřebují čas a opakování, aby pochopily souvislosti, které my dospělí vidíme automaticky.
A pamatujte – i když to někdy vypadá, že vaše slova padají do prázdna, ukládají se v dětské mysli jako semínka, která jednou vzklíčí. Já vím, že netrpělivě čekáte, kdy to JEDNOU nastane, ale opravdu se objeví 😉.
PS: Jak to máte doma vy? Stává se vám také, že děti „zapomínají“ na důvody pravidel? A jaká kreativní vysvětlení už jste od svých dětí slyšeli?
Chceš víc klidu a porozumění ve vztahu s dětmi? Stáhni si zdarma mé PDF s 5 pilíři trpělivosti, které ti v tom pomůžou.
Získej PDF pomocníka zdarma
5 pilířů TRPĚLIVOSTI
pro každou spokojenou mámu